Halaman Log Masuk Kad Pintar ini hanya untuk pengguna Pembekal/Perunding/PTJ sahaja. Jika anda bukan pengguna Pembekal/Perunding/PTJ, sila kemba li ke halaman sebelumnya dan pilih semula halaman log masuk yang betul.(This Smart Card Login page is for Supplier/Consultant/PTJ users only. If you are not a Suppli er/Consultant/PTJ user, please go to previous page and select the correct login page.)

Token: Sila masukkan 8 digit nombor PIN sahaja (cth: 12345678). Sila rujuk di sini utuk panduan menukar nombor PIN token anda yang telah diset di portal GPKI MAMPU

PIN Kad Pintar :
Smart Card PIN :

PELAKSANAAN KONTRAK KEMENTERIAN DI DALAM SISTEM ePEROLEHAN

Kepada semua Pengguna ePerolehan (PTJ)

Dimaklumkan bahawa penambahbaikan dalam sistem ePerolehan bagi Modul Kontrak Kementerian masih dalam pembangunan. Sehubungan itu, pelaksanaan Kontrak Kementerian bagi kontrak yang ditandatangani pada atau selepas 1 April 2015 hendaklah mengguna pakai Modul Pembelian Terus melalui kaedah perolehan secara Ministry Contract Riding on Direct Purchase sehingga ke satu tarikh yang akan ditentukan kelak.

PTJ boleh memaklumkan kepada pembekal supaya merujuk kepada pihak Commerce Dot Com Sdn. Bhd. (CDCSB) jika terdapat sebarang tuntutan berkaitan lebihan potongan fi perkhidmatan.




Garis Panduan Pelaksanaan Cukai Barangan Dan Perkhidmatan (GST) Ke Atas Perolehan Kerajaan Melalui Sistem ePerolehan

Klik di sini untuk muat turun Garis Panduan Pelaksanaan Cukai Barangan Dan Perkhidmatan (GST) Ke Atas Perolehan Kerajaan Melalui Sistem ePerolehan yang bertarikh 31 Mac 2015.




Keperluan Peningkatan Sistem Pengoperasian Windows XP kepada Windows XP Service Pack 3

Kepada pelanggan ePerolehan yang dihormati, adalah dimaklumkan bahawa peningkatan sistem keselamatan ePerolehan akan dilaksanakan pada hari Jumaat 10 April 2015, jam 11 malam. Sehubungan dengan itu, kepada pengguna yang masih menggunakan Windows XP, adalah dinasihatkan untuk menaiktaraf kepada Windows XP Service Pack 3 bagi mengelakkan sebarang masalah menggunakan sistem ePerolehan selepas waktu tersebut. Bagi pelanggan yang masih menggunakan sistem pengoperasian Windows XP, sila klik di sini untuk muat turun panduan menaiktaraf Windows XP Service Pack 3.

Sekian, terima kasih.



PELAKSANAAN SISTEM ePEROLEHAN BAHARU

Adalah dimaklumkan bahawa pelaksanaan sistem ePerolehan Baharu ditangguhkan kepada 1 Januari 2016. Sehubungan dengan itu, sistem ePerolehan sedia ada akan terus digunapakai bagi melaksanakan perolehan Kerajaan elektronik. Penambahbaikan sistem akan dibangunkan untuk mengambilkira pelaksaaan Goods and Service Tax (GST) pada 1 April 2015.

Sekian, terima kasih.




Permohonan Token Untuk Mengakses Sistem ePerolehan (untuk Pengguna Kerajaan Sahaja)

1. Bermula 1 Januari 2014, pihak MAMPU telah memulakan usaha menaik taraf penggunaan PKI iaitu daripada 1024 bit kekunci akar kepada 2048 bit. Sehubungan itu, bagi pengguna sistem eP di agensi Kerajaan yang akan membuat permohonan baharu atau pembaharuan bagi medium akses eP, anda diminta untuk membuat pemilihan TOKEN sebagai medium PKI. Permohonan baharu atau pembaharuan medium ini boleh dibuat melalui Portal GPKI di https://gpki.mampu.gov.my/govpki/ bermula pada 14 Mei 2014.


2. Bagi pengguna sistem eP yang juga berperanan sebagai pengguna sistem eSPKB, anda perlu memohon kedua-dua medium akses iaitu TOKEN bagi akses kepada sistem eP dan KAD PINTAR untuk akses kepada sistem eSPKB.

3. Bagi pengguna eP dengan kad pintar sedia ada (berwarna ungu) dan kad masih belum mencapai tarikh luput, maka tiada sebarang masalah untuk akses kepada sistem eP sedia ada.

4. Bagi pengguna token aplikasi ePerolehan, sila muat turun panduan Pemasangan Token PTJ di sini bagi mula menggunakan token.

5. Sekiranya terdapat sebarang kemusykilan, mohon untuk membuat langkah-langkah yang berikut:

a. Rujuk Soalan Lazim GPKI (2048) di portal MAMPU. Klik di sini atau Soalan Lazim di menu bar portal GPKI; atau

b. Email ke callcentre@scan-associates.net ; atau

c. Hubungi 1 300-800-345






MAKLUMAN PANDUAN KONFIGURASI INTERNET EXPLORER

Adalah dimaklumkan bahawa pihak Microsoft sedang menjalankan proses kemaskini pada versi Windows. Oleh yang demikian, konfigurasi Internet Explorer perlu diset semula untuk kegunaan sistem ePerolehan bagi mengatasi masalah “Error Invalid Certificate”. Sila klik di sini untuk muat turun panduan Login Configuration Setting sebagai rujukan.